Progres pe șantier, dar birocrația încetinește ritmul lucrărilor vitale între Transilvania și Moldova
Sursa poza si informatii: zi-de-zi.ro
În România, lipsa infrastructurii rutiere moderne continuă să frâneze dezvoltarea economică și conectivitatea regională. Autostrada A8, cunoscută și ca „Autostrada Unirii”, este un proiect esențial care ar trebui să lege Transilvania de Moldova. Cu toate acestea, implementarea sa se confruntă cu întârzieri cauzate de birocrație și autorizații întârziate.
Progres în județul Mureș
În județul Mureș, lucrările la tronsonul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, cu o lungime de 24,4 kilometri, au început efectiv în luna mai 2025, la un an și trei luni după semnarea contractului de execuție. Acest proiect beneficiază de finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Constructorul turc Nurol a mobilizat peste 600 de muncitori și aproximativ 200 de utilaje pe teren. Ritmul intens de lucru și logistica utilizată sugerează că acest tronson ar putea fi dat în trafic în decembrie 2026, un termen ambițios, dar realizabil, dacă birocrația nu va cauza noi întârzieri.
Complexitatea tehnică a proiectului
Tronsonul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului este complex din punct de vedere tehnic, incluzând 36 de poduri și pasaje, două ecoducte pentru fauna sălbatică, un centru de întreținere modern și o conexiune vitală la Autostrada A3, în apropierea localității Acățari.
Managerul de proiect, Gokhan Cinar, a subliniat complexitatea lucrărilor, menționând că proiectul include 26 de poduri, 96 de podețe și un total de 22 de kilometri de autostradă, plus legătura de 2,4 kilometri care sunt încadrați tot în regim de autostradă. De asemenea, sunt necesare lucrări hidrotehnice de apărare de mal, având în vedere că Valea Nirajului este o zonă inundabilă.
Provocările întâmpinate
Vremea nefavorabilă reprezintă un factor care poate încetini ritmul lucrărilor. Nivelul ridicat al apei subterane și ploile abundente pot afecta desfășurarea activităților. Cu toate acestea, echipele sunt pregătite să continue lucrările chiar și în lunile reci, octombrie, noiembrie și decembrie, dacă condițiile meteorologice permit acest lucru.
Mobilizarea resurselor
Pentru a evidenția progresul concret al lucrărilor și mobilizarea resurselor în teren, managerul a detaliat etapele deja parcurse în construcția Autostrăzii Unirii. De la decopertarea stratului vegetal și exploatarea gropilor de împrumut, până la realizarea lucrărilor de stabilizare a solului și demararea execuției fundațiilor pentru structurile majore, proiectul avansează într-un ritm alert.
De asemenea, în zona șantierului au fost instalate trei stații de beton și două de asfalt, care urmează să fie puse în funcțiune cât de repede. Platforma unde se vor construi grinzile pentru poduri și cofrajele mobile este deja în construcție, iar stația respectivă va fi pusă în funcțiune în curând. De asemenea, au fost deja aprovizionate cu 40% din elementele pentru podețele prefabricate, iar 20% din lucrările pentru construirea podețelor propriu-zise sunt începute. Astfel că, dacă ar fi să facem o comparație cu alte proiecte asemănătoare, putem spune că lucrările au avansat considerabil într-un timp scurt.
Perspective pentru restul loturilor
Următorul segment al autostrăzii, Miercurea Nirajului – Sărățeni (lotul 1B), are o lungime de 23,4 kilometri și a fost atribuit în mai 2025 asocierii Özaltin İnşaat – Infravis SRL, cu o valoare de aproape 3 miliarde de lei. Proiectarea urmează să înceapă pe 15 septembrie 2025, iar execuția lucrărilor este prevăzută să demareze în martie 2026, cu un termen estimativ de finalizare spre sfârșitul anului 2027. Acest tronson va include două tuneluri bidirecționale, de 740 și 330 de metri, două ecoducte și nu mai puțin de 36 de structuri de tip pasaj și pod, confirmând dificultatea de execuție într-un teren accidentat și ecologic sensibil.
Lotul Sărățeni – Joseni (1C), în lungime de 32,4 kilometri, a intrat în proiectare în 2025 și va intra în faza de execuție în cursul anului 2026, urmând să fie finalizat abia după 40 de luni de muncă, cel mai probabil în 2029. Tronsonul Joseni – Ditrău (1D), cu o lungime de 14,4 kilometri, are deja un constructor desemnat, Danlin XXL, iar lucrările vor începe imediat după proiectare, cu o durată estimată de execuție de doi ani. Mai departe, lotul Ditrău – Grințieș (2A), cu o lungime de 37,9 kilometri și o valoare de peste 6 miliarde de lei, urmează același parcurs: 14 luni de proiectare, apoi 40 luni de execuție. Lotul Grințieș – Pipirig (2B) este încă în etapa de evaluare a ofertelor, iar segmentul Pipirig – Leghin (2C), în lungime de 19,3 kilometri, a fost deja contractat și va intra în execuție după finalizarea fazei de proiectare, estimată la un an.
Concluzie
Autostrada A8 reprezintă un proiect vital pentru conectivitatea și dezvoltarea economică a regiunilor vizate. Deși au fost înregistrate progrese semnificative în județul Mureș, este esențial ca autoritățile să depășească obstacolele birocratice și să asigure un ritm constant al lucrărilor pentru a respecta termenele stabilite și a beneficia de avantajele unei infrastructuri moderne.
Articol realizat cu informații din surse oficiale și publice.