Călătoria cu trenul între orașele europene este adesea mai scumpă decât zborul cu avionul

Călătoria cu trenul între orașele europene este adesea mai scumpă decât zborul cu avionul

Sursa poza si informatii: economica.net

În ciuda percepției că trenurile sunt o opțiune mai ecologică și ideală pentru călătoriile în interiorul Europei, un recent studiu al organizației de mediu Greenpeace arată că, în realitate, aceste călătorii sunt adesea mai scumpe decât zborurile cu avionul.

Greenpeace a desfășurat o analiză detaliată asupra prețurilor biletelor de tren pentru 142 de rute care acoperă distanțe de până la 1.500 de kilometri. Surprinzător, pentru 66 dintre aceste rute, reprezentând aproape jumătate din total (47%), călătoria cu trenul a fost mai costisitoare decât transportul aerian. Acest fenomen este și mai pronunțat în cazul rutelor transfrontaliere analizate, unde zborurile sunt mai economice în 54% din cazuri.

Situația rutelor interne și transfrontaliere

Când sunt luate în considerare și 33 de rute interne, trenurile devin alegerea mai puțin costisitoare în 46,5% din situații. Pentru o mică parte a rutelor, 7%, prețurile erau aproximativ egale, conform acelorași surse de la Greenpeace.

Apeluri pentru schimbare

Greenpeace, prin vocea expertului lor în transport, Lena Donat, subliniază necesitatea unor măsuri urgente pentru a aborda această discrepanță de prețuri. Ei propun majorarea taxelor pe zborurile aviatice și îmbunătățirea experiențelor de călătorie cu trenul. Donat consideră nedrept ca zborurile să fie puternic subvenționate prin reduceri de taxe, în timp ce trenurile, mai prietenoase cu mediul, nu beneficiază de aceleași facilități și sunt adesea mai scumpe. Potrivit expertului, avantajele ecologice evidente ale călătoriilor feroviare ar trebui să se reflecte în prețuri mai atractive pentru pasageri.

Elementele de cost ignorate

Este important de menționat că analiza Greenpeace nu a luat în calcul anumite costuri adiționale, cum ar fi taxele pentru bagaje, care sunt obișnuite în cazul companiilor aeriene. De asemenea, nu s-au considerat reducerile oferite familiilor de către operatorii feroviari, elemente care ar putea influența decizia călătorilor.

Conexiuni europene analizate

Raportul detaliază situația din Germania, unde 31 de rute au fost analizate. Trenurile s-au dovedit mai accesibile pe 15 dintre aceste rute. Totuși, transportul aerian se menține mai ieftin pentru conexiunile din Germania către țările din Vestul Europei. În schimb, pentru destinații precum Polonia, Cehia, Austria și Belgia, trenurile sunt deseori alegerea mai avantajoasă din punct de vedere al costului.

Schimbări în peisajul transportului european

Comparativ cu un studiu similar efectuat în 2023, trenurile au început să câștige teren. Pe 41% dintre rutele analizate, călătoria cu trenul a devenit acum mai avantajoasă financiar decât transportul aerian, o îmbunătățire semnificativă față de 27% în urmă cu doi ani.

Aceste date evidențiază nu doar provocările financiare cu care se confruntă călătorii europeni, dar și posibilele direcții de schimbare necesare pentru a sprijini un sistem de transport mai durabil și accesibil. Este clar că atât politicile de preț cât și accesibilitățile actuale necesită o reevaluare pentru a asigura că trenurile devin o opțiune competitivă din toate punctele de vedere.


Ioana Păunescu

Ioana Păunescu este jurnalistă locală pasionată de viața comunității din Târgu Mureș. Cu o abordare empatică și un stil de scris autentic, Ioana surprinde esența cotidianului mureșean — de la evenimente culturale și inițiative civice, până la povești inspiraționale ale oamenilor care dau viață orașului. Mereu conectată la pulsul comunității, Ioana este vocea sinceră și implicată a site-ului aziintargumures.ro.

Știri Generale

Știri Generale
Cum poți gestiona toate conturile și depozitele bancare dintr-o aplicație. Cele cinci bănci care permit acces la toate produsele tale, indiferent de furnizor
eMAG intenționează să vândă cel mai mare depozit din Europa Centrală, din Ungaria, în urma pierderilor financiare de 9,9 miliarde
EXCLUSIV Allianz Țiriac, firma fondată de Ion Țiriac, a bătut palma pe o sumă mare. Cât vrea să dea pe Campion Broker și ce plan revoluționar are AZT – Premieră pentru România
Exporturile de cereale ale UE s-au prăbușit în prima parte a anului. Care este rolul României
Fără Reevaluări pentru Certificatele cu Valabilitate Permanentă în Noua Lege
Impactul Crizei Politice din Franța asupra Monedelor de la Marginea Zonei Euro și Fluctuațiile Recente ale Cursului Valutar
Început spectaculos miercuri cu 25 de echipe internaționale în cursa de la Craiova la Râmnicu Vâlcea
Lanțul de cafenele 5 to go anunță extinderea accelerată a francizei sale pe piața din Bulgaria, unde vrea să deschidă 150 de locații
Laureat al Premiului Regional Air Transport 2025 pentru Creșterea Remarcabilă a Traficului de Pasageri
Ministerul Dezvoltării alocă peste 487 de milioane de lei pentru consolidarea seismică a 20 de clădiri
Nicio inițiativă legislativă pentru schimbarea vârstei generale de pensionare în acest moment